Jakie są koncepcje nowej obwodnicy Kolbuszowej?

  • 16.02.2020, 14:03
  • Bartosz Posłuszny

Podziel się:

Oceń:

Jakie są koncepcje nowej obwodnicy Kolbuszowej? Fot. Archiwum W ostatnim czasie w Kolbuszowej powstały dwie tzw. małe obwodnice.
Ministerstwo Infrastruktury chce przeznaczyć 28 miliardów złotych na budowę obwodnic na Podkarpaciu. Jedną z nich ma być droga omijająca zatłoczoną Kolbuszową. Kiedy mielibyśmy przejechać nowym traktem?

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Dla wielu mieszkańców powiatu kolbuszowskiego myśl o budowie prawdziwej obwodnicy miasta wydaje się abstrakcją. Jednak ministerstwo zdecydowało się uwzględnić w swoich planach Kolbuszową. Plany są jednak dalekosiężne.

 

100 w dziesięć lat

 

W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

Jak czytamy na stronie ministerstwa, wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju.

 Dla części obwodnic opracowano już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną.

 

Plany dla Kolbuszowej

 

W sprawie obwodnicy Kolbuszowej skontaktowaliśmy się ze Zbigniewem Chmielowcem, posłem na Sejm RP. Co na temat nowego dużego przedsięwzięcia mówi samorządowiec? - Najpierw trzeba wybrać wariant, potem stworzyć studium korytarzowe. Potem dojść do decyzji środowiskowej, która musi być prawomocna i dopiero wtedy możemy przystępować do konkretów - tłumaczy poseł.

Kilka miesięcy temu pisaliśmy na łamach naszej gazety o koncepcji drogi S9, która miałaby przechodzić przez powiat i być obwodnicą Kolbuszowej. Czy ten plan będzie wdrożony w życie? - To była koncepcja, która powstała wśród samorządowców. To, co nakreślili w swoich planach samorządowcy, to bardzo dobrze. Był ruch i zainteresowanie ze strony samorządu - wyjaśnia Chmielowiec. - Na dzień dzisiejszy nikt nie jest w stanie powiedzieć, jaki będzie przebieg obwodnicy. Ta obwodnica będzie kiedyś częścią drogi S9, drogi szybkiego ruchu o parametrach drogi ekspresowej - zaznacza nasz rozmówca. - Moim marzeniem jest taki przebieg obwodnicy Kolbuszowej, która w perspektywie wejdzie w skład drogi S9 i połączy się z autostradą A4 - nadmienia.

Poseł Zbigniew Chmielowiec dodaje, że na chwilę obecną nie wiadomo, gdzie nasza obwodnica mogłaby się złączyć z autostradą. Jako jeden z możliwych, i najkorzystniejszych wariantów, podaje Czarną Sędziszowską, gdzie znajduje się wjazd na autostradę. - Wszystko zależy od uwarunkowań środowiskowych. Trzeba będzie też wziąć pod uwagę opinie mieszkańców oczywiście - podkreśla parlamentarzysta. 

 

Skomunikowana z autostradą

 

Poseł nadmienia, że na dzień dzisiejszy S9, której w perspektywie czasu nieodłączną częścią będzie obwodnica Kolbuszowej, powinna być skomunikowana z autostradą A4. - Czarna Sędziszowska jest jednym z wariantów, gdzie obwodnica mogłaby się złączyć z autostradą. Kolejnym wariantem jest Rzeszów. Do Czarnej Sędziszowskiej jest zdecydowanie bliżej - zauważa przedstawiciel Sejmu. Nasz rozmówca jeszcze raz podkreśla, że najpierw trzeba opracować wiele wariantów, trzeba opracować tzw. studium korytarzowe, później uzyskać prawomocną i ostateczną decyzje środowiskową. - To jest kwestia minimum 2-3 lat - zaznacza.

 Co na to sami mieszkańcy? Czy ich głos będzie się liczył? - Samorządy muszą się włączyć w konsultacje z mieszkańcami. W konsultacje powinny włączyć się też gminne, nawet na poziomie sołectwa. Ważne będzie zdanie mieszkańców - zapewnia Chmielowiec.

 Jeszcze nie wiadomo, ile pieniędzy zostanie przeznaczonych na budowę obwodnicy Kolbuszowej. - Nie ma jeszcze dokładnych planów, więc nie wiadomo też, ile kilometrów długości będzie miała nowa droga.

W naszej okolicy mają powstać dwie obwodnice, Kolbuszowej i Nowej Dęby. Mają być one skomunikowane tak, aby tworzyły spójną całość. - Obie muszą być rozpatrywane jako wspólny projekt - mówi Zbigniew Chmielowiec.

 Marzeniem posła jak i wszystkich mieszkańców jest, by można było przejechać obwodnicą jak najszybciej. Jak mówi Chmielowiec, realnych terminem powstania traktu jest rok 2025/2026.

O prawdziwej obwodnicy miasta mówiło się kilkakrotnie i wiele lat temu. Plany jednak się zmieniały. Czy teraz możemy być przekonani o powstaniu drogi? - Już teraz mieszkańcy mogą być spokojni i pewni, że obwodnica powstanie - kwituje Zbigniew Chmielowiec, poseł na Sejm RP.

 

28 miliardów

 

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają pieniądze z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również pieniądze z budżetu Unii Europejskiej.

Jak zaznacza ministerstwo, jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Pomimo sukcesywnej poprawy jakości dróg i działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach Polska zajmuje odległe miejsce w rankingu państw Unii Europejskiej. Do większości wypadków dochodzi na terenie zabudowanym. W wielu wypadkach biorą udział niechronieni uczestnicy ruchu, czyli piesi i rowerzyści - zauważa Ministerstwo Infrastruktury.

 

Rozwój kraju

 

Budowa obwodnic miast ma zapewnić efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego, a także poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i jakości życia mieszkańców.

Obecnie realizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł. Dotychczas, do końca 2019 r., oddano do ruchu 15 obwodnic, natomiast w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64.

 

 Ponadto budowa obwodnic dużych miast i aglomeracji jest realizowana w ramach rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych (obwodnica Łodzi, Bydgoszczy, Częstochowy czy Rzeszowa). Zadania te są realizowane niezależnie od nowego programu budowy 100 obwodnic.

- TU TEŻ MAJĄ POWSTAĆ -

Planowane obwodnice na Podkarpaciu:
◾ Brzostek i Kołaczyce
◾ Kolbuszowa
◾ Jasło
◾ Miejsce Piastowe
◾ Nowa Dęba
◾ Pilzno
◾ Przemyśl
◾ Sanok (II etap)
 
Pierwsze plany

W pierwszej koncepcji droga miałaby przechodzić lasami między Ostrowami Baranowskimi a Hadykówką, później między Cmolasem a Hadykówką, przecinając krajową "dziewiątkę". Następnie przechodziłaby ona przez mechowieckie i weryńskie pola, później ominęłaby stawy w Kłapówce i szłaby dalej przez pola w Widełce, aby złączyć się z odcinkiem w powiecie rzeszowskim.

Na chwilę obecną jednak koncepcja ta może ulec znacznej zmianie, ponieważ poseł wspomina o tym, że obwodnica mogłaby kończyć się np. w Czarnej Sędziszowskiej. Jeżeli tak by się stało, przeszłaby ona przez gminę Niwiska. Innym wariantem jest złączenie jej z autostradą w Rudnej Małej. Wtedy trasa przechodziłaby drugą stroną miasta.
Na konkretne plany będziemy musieli jednak zaczekać kilka lat.
 
Bartosz Posłuszny

Komentarze (4)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu korsokolbuszowskie.pl. Agencja Wydawniczo Reklamowa Korso Spółka z o.o. z siedzibą w Mielcu, ul. Biernackiego 1/4, 39-300 Mielec jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.
Kolbuszowiania
Kolbuszowiania 17.02.2020, 08:24
Czekaj tatka latka aż kobyłka zdechnie... Nikt Ci tyle nie da ile Ci PiS obieca. Jak na Jarozbaw z UNI wyprowadzi to będziemy jeździć gołą Dudą po nieheblowanej desce. Wszystkiego mieszkańcy PiS'landu.
Ps. Co nowego w temacie kolbuszowskiej pediatrii
aaa
aaa 18.02.2020, 11:15
No tak bo unia daje pieniądze, a skąd je ma? Chyba od Jowisza
Aaa
Aaa 17.02.2020, 08:14
W Czarnej Sędziszowskiej nie ma wjazdu na autostradę
:o
:o 24.02.2020, 09:16
Można go przecież zrobić i to byłby dobry pomysł.

Pozostałe